Je eigen administratie bijhouden of zelf op zoek gaan naar bespaartips: het is niet voor iedereen (even) makkelijk. Voor wie hier wel wat hulp bij kan gebruiken, kunnen de vrijwilligers van Thuisadministratie worden ingezet. Hoe werkt dat precies?
Thuisadministratie is bedoeld voor inwoners die een steuntje in de rug nodig hebben bij het op orde brengen van hun administratie. Sjarita Jhinkoe-Rai, coördinator bij Movactor, licht toe: “Instanties verwachten dat je veel zelf regelt, het liefst online. Het is daarvoor belangrijk dat je overzicht hebt in je administratie. Maar het maken van zo’n overzicht kan best een opgave zijn.”
Samen aan de slag
Thea Esser maakt deel uit van het team van vrijwilligers dat een steuntje in de rug biedt bij het organiseren en bijhouden van de thuisadministratie van inwoners. Ze komt op een laagdrempelige manier bij mensen thuis en gaat samen met hen op een praktische manier aan de slag. “Het begint altijd met een kennismaking,”, legt Thea uit. “Ik ben niet alleen benieuwd naar wat jij nodig hebt maar ook naar wie jij bént. Vervolgens hoor ik graag op welke manier ik het beste kan helpen.” De eerste wens is vaak: overzicht. Thea: “Ligt er een grote stapel ongeopende post? Beginnen we daarmee. We nemen de stapel samen door en bepalen waar we iets mee moeten of wat gelijk de prullenbak in kan.” Sjarita vult aan: “Onze vrijwilligers kijken mee met de inkomsten en uitgaven. Ze stellen een overzicht op en geven inzicht in wat er maandelijks te besteden is. Soms blijkt het uiteindelijk zelfs mee te vallen, omdat er dubbele verzekeringen zijn afgesloten of doordat mensen in aanmerking komen voor kwijtscheldingen of toeslagen.”
Rots in de branding
“Ik zit erbij en ik help je, maar in principe doe je zelf al het werk,”, legt Thea uit. “We trekken samen op. Vaak duurt een afspraak anderhalf uur en als het nodig is, dan maken we meerdere afspraken per week. Ook spreken we af wat je zelf al kunt doen om je voor te bereiden op onze volgende afspraak.”
Thuisadministratie kan een rots in de branding zijn voor inwoners die even het overzicht kwijt zijn of beginnende schulden hebben. “Onze vrijwilligers nemen je echt aan de hand,” vertelt Sjarita. “Ze zetten zich met veel toewijding in voor de inwoners en verzetten bergen met werk.” Dat de vrijwilligers de stad Nieuwegein op hun duimpje kennen, helpt ook. “Ze weten precies wat er speelt en hebben korte lijntjes met lokale instanties. Ze staan dicht bij je. En dat geeft vertrouwen.”
Wat we doen
- Helpen met post openen en ordenen
- Inzicht in je uitgaven en inkomsten
- Budgetoverzicht maken
- Helpen met betalingsregelingen treffen
- Wegwijs in DigiD
- Toeslagen aanvragen met betrekking tot belastingdienst
- Invullen formulieren met betrekking tot werk en inkomen
Wil je ook hulp bij jouw Thuisadministratie?
De ondersteuning is gratis voor inwoners van Nieuwegein en duurt maximaal één jaar. Na een intakegesprek komt een getrainde vrijwilliger thuis langs. Meld je aan via thuisadministratie@sjsnieuwegein.nl of bel 030 603 3748.